Dag 16 | 13 Mei Coleville - Yosimite

Gereden: 300 KM
Weer: Licht bewolkt tussen de 10 en 20 graden
Hotel: Yosimite View Lodge
Route:

<Omdat we een paar dagen geen internet hebben gehad volgen een aantal verslagen in achter elkaar.>

Vandaag de dag van 1 van de 4 passen. Zoals ik eerder al aan heb gegeven zijn er 4 passen om vanaf de oost kant van de Sierra Nevada (death Valley) naar de west kant te komen (Yosemite).

De Tioga pass -> De hoogst gelegen pas en het kortste. Het schijnt de mooiste pas te zijn.

De Sonora pas -> De ene hoogste pas en duurt een uur langer dan de tioga pas.

De ebbets pas -> De laagst gelegen pas en wordt het hele jaar door sneeuw vrij gehouden. Deze duurt zo’n 3 uur langer als de Tioga pass.

Een dag of 2 nadat we waren geland had ik al gelezen dat de Sonora pas al sneeuw vrij was gemaakt en open was. Zonder hevige sneeuwval zouden we deze pas kunnen nemen.
Ze waren op 15 april begonnen met het sneeuwvrij maken van de Tioga pas en het leek op te schieten. Echter is het ze niet gelukt om de pas vrij te geven.
Ondanks enige sneeuwval gisteren was de Sonora pas (gelukkig) wel open. Om er te komen moesten we eerst een halfuurtje terug rijden.
Eerst de auto aftanken voordat we de pas oprijden. Bij binnenkomst was er alleen nog “premium” brandstof over en ze adviseerden toch echt om de auto af te tanken.
Nou vooruit maar, het een dollar per gallon duurder alleen willen we niet het risico lopen om zonder brandstof te komen staan.

Na een hele mooie klim komen we langzaam in de sneeuw aan. Het is niet zoveel sneeuw als ik had verwacht maar sommige zijdes van de bergen liggen nog mooi onder de sneeuw.
Na 100 kilometer gereden te hebben komen we de eerste tankstations tegen. Gea en ik keken elkaar aan met een betrekkelijk gezicht. Het eerste tank station zou toch echt verder liggen volgens de dame achter de balie. Toen vroegen we ons ook gelijk af of het verhaal over de premium brandstof ook niet de hele waarheid was.
2018_05_13-0012018_05_13-0022018_05_13-0032018_05_13-004

2018_05_13-005
Eenmaal aangekomen in Sonora hebben we een korte boodschap gedaan en hebben we gelijk de lunch genuttigd.
Op verzoek van Fynn zijn we toen door gereden naar onze bestemmingsplaats Yosemite.
2018_05_13-0062018_05_13-007
Eenmaal aangekomen in yosemite was het nog behoorlijk druk. Het was (ook) moederdag in Amerika en dat is hier nogal een “dingetje” een hoop families die met moeders het park bezochten.  Ook werd Gea door veel mensen een fijne moederdag  gewenst.
Als ze maar niet blijven overnachten want we willen rust ;)
2018_05_13-0082018_05_13-009
In het visitor center hebben we de wandelingen bekeken die we willen doen en wat we precies willen zien. Daarna zijn we doorgereden naar het hotel. Dit ligt net buiten het park en is vanaf het centrum zo’n 45 minuten rijden.

2018_05_13-0102018_05_13-011

1. Marjolein:
    20 mei 2018
    Schitterend!
  2. Nannie:
    20 mei 2018
    wat een mooie foto s en wat ziet het er gezellig uit . have fun .