2011 - Het eerste verhaal en de aanloop naar de reis

1 april 2011 - Amersfoort, Nederland

Het is al jaren mijn wens om naar Amerika te gaan, waarom? De foto's, films en magie.
Door omstandigheden (voornamelijk financieel) is dit er nooit van gekomen. Onder de 25 jaar betaal je een behoorlijke toeslag op de autohuur.
Echter in 2010, als verlate huwelijks reis hebben we besloten om naar Amerika te gaan.

Na verhalen te hebben gelezen op onder andere het "alles amerika" forum, internet te hebben afgestruind hebben we besloten om naar het Noord-westen te gaan.
Dit zijn de staten Washington en Oregon en we pakken het noordelijke stuk van Californië mee.
In deze regio vind je van alles wat. Van een (gematigd) regenwoud, een schitterende kustlijn tot de woestijn. Er is dus een zeer gevarieerd landschap.

De volgende keus was het bepalen hoe we de vakantie willen gaan vieren. De vrijheid en geen hotels van te voren bespreken of een georganiseerde route waar alles al is vastgelegd. Beide hebben voor en nadelen, echter met onze bestemming (Washington en Oregon) zijn er niet veel routes te vinden. Daarnaast ligt het tempo van de georganiseerde route op een hoog tempo. Veel kilometers maken en niet veel tijd om ergens te stoppen. Daarnaast kom je alleen langs de bekende plaatsen en sla je het onbekende (maar niet minder leuke) over.

De vinden de voordelen van een georganiseerde reis niet op wegen tegen de "vrijheid blijheid" van de bonnefooi reis. Zowel de route als hotels beslissen we zelf.
En dan moet je opzoek naar de vlucht, auto, hotelovernachting voor de eerste en laatste dag en kijken of er nog budget over is om aansluitend naar Las Vegas te gaan.

Ik heb zelf via internet gezocht naar prijzen van de autohuur en vluchten, met die prijzen ben ik gaan informeren bij (gespecialiseerde) reisbureaus. Na diverse offertes te hebben opgevraagd kwam ik uit bij Nettravel (http://www.nettravelassociates.nl/). De prijzen wogen niet op tegen het zelf moeten regelen. Zeker omdat het veel geregel is voor de vlucht van Seattle – Las Vegas.

Ik heb mijn keuze al snel gemaakt, ik ga niet voor een paar Euro deze dingen zelf regelen al zij het ook kunnen.

Wat is er nu bekend:
Alle vluchten worden uitgevoerd door Delta Airways of KLM

Amsterdam – Seattle (16 mei, om 10.00 vertrekken, aankomst plaatselijke tijd 11.45 - toestel: Airbus A330-300)

Seattle – Las Vegas (13 juni, om 15.45 vertrekken, aankomst plaatselijke tijd 20.30 - toestel: Airbus 320-300 & MD-90)

Las Vegas – Amsterdam (16 juni, om 9.00 vertrekken, aankomst op 17 juni om 08.00 - toestel: Boeing 757-300 & Boeing 747)

Autohuur:
Alamo mid-size SUV (Ford Escape)